להתאמה אישית אונליין ורכישה - התקשרי עכשיו! 03-9155683

האם סוכר גורם להזדקנות?

התשובה היא כן!
סוכר לא רק משפיע על קו המותניים שלכן הוא משפיע גם על מצב העור, לכן בפעם הבאה שאתן עומדות מול הפיתוי לצרוך סוכר תחשבו על הפנים – וכן גם על היקף המותניים…

כיצד הגוף מגיב לסוכר?

סוכר וסוגי מזון המתחלפים במהירות לסוכר כמו עמילנים בעלי מדד גליקמי גבוה (לחם, פסטה, צ’יפס או תפוח אדמה) גורמים לקפיצות פתאומיות ברמות הסוכר בדם. קפיצות הסוכר משחררות אינסולין למחזור הדם והוא אחראי לאיחסון שומנים בגוף במקום שריפתם. בנוסף צריכת הסוכרים והעמילנים גורמת ליצירת מצב דלקתי בגוף ואז הגוף ‘עסוק’ בריפוי ולא בהתחדשות.

כיצד משפיע הסוכר על תהליך ההזדקנות של העור?

הסוכר נצמד באופן קבוע לקולגן בעור ובחלקים אחרים בגוף באמצעות תהליך המכונה “גליקציה” (glycation). בנקודת ההיצמדות, ישנו מנגנון קטן היוצר דלקת, אשר הופכת לאחר מכן למקור דלקתי בזכות עצמו. הדלקת הזו יוצרת אנזימים המפרקים קולגן, שהוא הרקמה המחברת בגופנו. תפקיד הקולגן בשמירה על מוצקות הפנים קריטי והיא הגורם העיקרי השומר על עור רך וגמיש.
התחברות הסוכרים לקולגן גורמת לו להיות נוקשה וחסר גמישות והתוצאה: עור חסר ברק, יבש, נוטה לרגישויות ואדמומיות, ומזדקן בקצב מואץ.

גם לפירות יש השפעה שלילית?

מרבית סוגי הפירות עשירים בסוכרים (סוכרוזה ופרוקטוזה), כלומר הם מספקים אנרגיה מהירה לגוף. אבל סוכר שמקורו בפירות טריים אינו מעורר השפעה פרו-דלקתית כמו עמילנים וסוכרים ריקים בגלל כמות הסיבים שבפרי. לפירות הנצרכים בשלמותם (ולא כמיץ מסונן), מדורגים נמוך עד כדי להפתיע ב”אינדקס הגליקמי” – טבלה המודדת את השפעתם של מזונות על רמות הסוכר בדם. בנוסף, פירות עשירים בחומרים פיטו-מזינים (phytonutrients), אנטי-דלקתיים (כימיקלים צמחיים מועילים), אשר בדרך כלל מרוכזים בעור או בקליפה. בין הפירות, שהשפעתם המטיבה על העור נבדקה במחקרים, נמצאו תותים, אוכמניות, אסאי, תפוזים ותפוחים כחומרים שמנטרלים מתגי מפתח גנטיים המעודדים דלקות בגוף. למרות רמות הסוכר הגבוהות יחסית המצויות בהם, לתפוחים לדוגמא, יש למעשה השפעה מייצבת על הסוכר בדם, בגלל עושר הסיבים, תכולת הפלורטין (phloretin), חומרים פיטו-מזינים שהינם סוג של פלבונואידים (flavonoids) המייצבים את הסוכר בדם, ואשר ניתן למצוא אך ורק בתפוחים. מחקר בפינלנד גילה שאכילת תפוחים עשויה להפחית את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. החוקרים ייחסו את האפקט נוגד הסוכרת לפעילות נוגדת החמצון של קוורצטין, שהוא מרכיב עיקרי בקליפות תפוחים.

מה השפעתו של השוקולד על עור הפנים?

האם שוקולד הנתפס כמקור עשיר של סוכרים הוא גורם שלילי ויש להימנע מצריכת שוקולד?
לא, החדשות הטובות הן שאין צורך להימנע מכל סוגי השוקולד. שוקולד מריר וקקאו מגנים על המערכת הקרדיו-וסקולרית, ומפחיתים בצורה משמעותית מקרים של טרשת עורקים. שוקולד אף דומה לאוכמניות מהבחינה שהוא מספק הגנה למוח. כפי שידוע לנו, חומרים המספקים הגנה עצבית הינם גם בעלי השפעהה מרפאת על העור במה שמכונה ‘קשר מוח-יופי’. בשוקולד יש גם ריכוז גבוה של חומצה אולאית, שומן הבלתי רווי (monounsaturated) המצוי גם בשמן זית, ומסייע לנו לקלוט חומרים מזינים חשובים. הנוכחות של השומן הבריא הזה אף מסייעת להאט את הספיגה של הסוכר. לקקאו יש תועלות רבות לגוף, כולל לעור. כימיקל מהקקאו מגן על העור מהשפעות מזיקות של חשיפה לשמש, ומונע הזדקנות של העור. להפקת הנאה ותועלת בריאותית אם בחרתן לאכול שוקולד כדאי שיהייה מסוג שוקולד מריר עם ריכוז גבוה של 70 עד 85 אחוזי קקאו לפחות.

מהם סוגי המזון הטובים ביותר והגרועים ביותר עבור העור שלי?

כמו תמיד, כדאי להימנע ממזונות בעלי מדד גליקמי גבוה וממזונות מעובדים הגורמים למצבי דלקת ומעודדים מגוון בעיות עור החל מקמטים, גוון דהוי וחוסר תפקוד. בין המזונות המזקינים נמצאים כל ה”לבנים” – סוכר, לחם, פסטה, אורז ועוגות מקמח רגיל. בנוסף יש להמנע ממשקאות מוגזים ומתוקים וחטיפים מטוגנים עמוסים בשומן רווי.

חלק מהמזונות המומלצים ביותר עבור עור בריא הם דג סלמון וסוגים אחרים של דגי מים קרים – הם מהווים מקור מעולה לחלבון, ההכרחי לשמירה על בריאות הגוף עד לרמת התאים בעור. גרגיר הנחלים (watercress) – חוקרי צמחי מרפא השתמשו בגרגיר הנחלים כגורם המטהר את הדם אשר לו מאפיינים מנקי-מערכת, המסייעים לסלק רעלים מהגוף. באמצעות ניקוי הדם, גרגיר הנחלים סייע לטיפול בפריחות בעור, אקזמה, פצעי בגרות וזיהומים אחרים בעור. כורכום – גורם אנטי-דלקתי משובח תודות למאפיינים נוגדי החמצון שלו, והריכוז הגבוה של החומר נוגד החמצון המעולה כורכומין. כורכום מעלה את הריכוזז בדם של האנזים glutathione S-transferase, נוגד חמצון חשוב וחיוני במערכת ניקוי הרעלים של הגוף, ומאפשר לשמור את העור נקי, מוצק וקורן. קוקוס – המבנה המולקולרי הקטן יחסית של ה-MCTs (שרשרת טריגליצרידים – medium chain triglycerides), בקוקוס, הופך אותו לידידותי ביותר לעור. הוא מסייע לחזק את הרקמות המחברות של העור ועוזר לשמור על עור רך, חלק, גמיש וקורן. פטל – מקור עשיר לוויטמין C – המפתח לייצור קולגן. מרכיב חשוב מכיוון שקולגן הינו החלבון העיקרי ברקמות המחברות. המולקולה המבנית הסיבית הזו מספקת חוזק ואלסטיות לרקמות, לעור, לסחוס, לרצועות, לגידים ולעצמות. אספקת הקולגן חיונית לגמישות העור, ושומרת אותו בעל גוון, רך, גמיש וחזק.

דילוג לתוכן