להתאמה אישית אונליין ורכישה - התקשרי עכשיו! 03-9155683

השפעת נזקי העישון על קמטים ועור הפנים

לרגל “היום הבינלאומי ללא עישון” שמתקיים היום, בדקנו כיצד זה קורה, ומדוע כדאי לכן לכבות את הסיגריה האחרונה כבר עכשיו…

העישון משפיע על מראה הפנים שלך!
כיצד משפיעה תנועת ה”יניקה” בעת שאיפת העשן על עור הפנים, לאילו נזקים גורמים רדיקלים חופשיים שמשתחררים בעקבות העישון, איזה אנזים מיוצר באופן מוגבר בעקבות העישון, וכיצד ניתן לזהות “פני מעשן”? הנה 13 סיבות טובות להפסיק לעשן…
הפרסומות מתריעות, התמונות מרתיעות, ובכל זאת, כ-22.5 אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם מעשנת (כמיליארד אנשים!). עישון מוסיף בין 10 ל-20 שנים לגיל האמיתי. למעשנים בשנות הארבעים יש לעתים קרובות קמטים האופייניים לבני 60 שאינם מעשנים. הנזק נראה באופן בולט לאחר עשר שנות עישון ומעלה. לכן צעירים רבים שלא חשים עדיין בנזק שנגרם לעורם, חיים בתחושה ש “להם זה לא יקרה”. אכן, לוקח שנים לנזק להצטבר, עד לרמה שבה הוא נראה לעין; בתחילה הוא נראה רק ברמה המיקרוסקופית, ובאמצעות מכשור מיוחד. אבל לאחר שהנזק כבר נראה לעין, זהו שלב מאוחר מדי לתיקון – נזקי העישון הם לצמיתות! הדרך היחידה להתמודד איתם היא להפסיק לעשן בכדי למנוע את המשך התהליך, ולאמץ שיגרת טיפוח ושיקום אשר יכולה לשפר ברמה מסוימת את מרקם העור – גם אם לא להחזיר אותו לקדמותו.

נזקי העישון לעור
1. תנועות הפנים האופייניות לעישון, יוצרות קמטים עמוקים באזורי הפנים המעורבים בכך. ה”יניקה” בעת שאיפת העשן מהסיגריה גורמת לקמטים מעל לשפה העליונה ומתחת לשפה התחתונה. גם כיווץ העיניים והמצמוץ עקב הגירוי של העשן גורמים לקמטים בצדי העיניים.
2. העישון מצר את כלי הדם הקטנים בעור הפנים ומקטין את אספקת הדם לעור. כתוצאה מאספקת דם לקויה, נפגעת אספקת החמצן, הוויטמינים והמינרלים לעור הפנים. כל תפקודי העור סובלים ונפגעים מכך, כיוון שאספקת חמצן נחוצה לתפקוד שוטף של התאים, להתחדשות הטבעית של העור, ולאספקת “חומרי המזון” החיוניים לעור. גם “פינוי הפסולת” מהעור נפגעת מאותה הסיבה, וכך למעשה נפגעת בניית העור, החלמתו ו”המלחמה” שלו במזהמים – כל אלה סובלים כתוצאה מהיצרות כלי הדם.
3. עישון משחרר רדיקלים חופשיים בעור; רדיקלים חופשיים הם למעשה מולקולות לא יציבות והרסניות אשר פוגעות בכל המבנים, התאים והחלבונים שבסביבתם, לרבות קולגן ואלסטין – המבנים החשובים השומרים על המוצקות והגמישות של העור. רדיקלים חופשיים גורמים להזדקנות מוקדמת של הגוף בכלל, ושל עור הפנים בפרט.
4. עישון גורם לייצור מוגבר של אנזימים שוברי-קולגן. בהשפעת העישון, מוגבר הייצור של האנזים MMP .זהו אנזים אשר שובר את סיבי הקולגן ומאפיין תהליכי דלקת מסוגים שונים. כיוון שהקולגן אחראי למבנה המוצק והגמיש של העור, העור הופך לנפול ומקומט יותר. בנוסף להרס הקולגן החדש, מפחית העישון את קצב הייצור של קולגן חדש.
5. עישון הופך את העור לדק יותר – התהליך הזה קורה לא רק בעור הפנים אלא בכל הגוף!
6. עישון גורם ליובש בעור. הטבק המשוחרר לסביבה הוא בעל אפקט מיבש על פני שטח העור. היובש מוביל להיסדקות ולשבירה של העור, מה שתורם להזדקנות המוקדמת שלו. לאורך הזמן, נראה המעשן כאדם זקן מגילו האמיתי.
7. עישון פוגע ברמות של ויטמין Aבעור. לוויטמין A תפקידים רבים בפעילות העור – הוא למעשה שולט ומווסת את רוב תפקודיו, את חלוקת התאים וקצב התחדשותם, יצור קולגן ואלסטין ועוד. הוא גורם חשוב בהגנת העור מנזקים, כולל נזקי עישון. רמות נמוכות שלו בעור מביאות לסיכוי רב יותר לפתח נזקי עור ומראה בוגר.
8. העישון פוגע בספיגת ויטמין Cבעור. ויטמין C נחוץ לבריאות העור ולהגנתו מנזקי השמש ורדיקלים חופשיים. הוא תורם ליצור קולגן ומסייע בשמירת לחותו.
9. העישון פוגע בחלבון האלסטין בעור. חלבון האלסטין אחראי לגמישות העור. החומצה הציאנית – חומר רעיל המצוי בעשן הסיגריה הנשאף לגוף, מעודד את פירוק האלסטין. בדיקה מיקרוסקופית של סיבי האלסטין בעור מאזורים שונים בגוף, העלתה כי הם היו רחבים ומדולדלים, וחלבון האלסטין נראה בחלקו שבור והרוס, ותפקודו כ”בולם זעזועים” בעור וכאחראי על גמישות – נפגם בצורה משמעותית.
10. בשל כל התהליכים המזיקים, עורם של מעשנים מחלים לאט יותר מפצעים, מפציעות או מניתוחים, כאשר תהליך ההחלמה מאופיין ביותר הצטלקות.
11. היבט אסתטי – עישון ממושך גורם לאבדן צבע באצבעות ובציפורניים ביד שמחזיקה את הסיגריה. והוא גם גורם לשיניים צהובות.
12. שינויים פיזיולוגיים – עישון סיגריות מזקין את העור מהר יותר מכל גורם אחר – למעט השמש. עבור מעשנים, גיל אמצע החיים מתחיל בשנות השלושים המוקדמות, כאשר הקמטים מסביב לשפתיים ולעיניים מתחילים להופיע. עישון מקושר למנופאוזה (הפסקת המחזור החודשי) מוקדמת בנשים. נשים יותר מושפעות מעישון יחסית לגברים בהקשר של השינויים בעור הפנים.
13. באופן רגיל, לעור יש את יכולתו הטבעית להתחדש ולהחלים. אם תעשנו סיגריה, עורכם יגורה, אבל האפקט יחלוף לאחר שתפסיקו לעשן. אולם – אם תעשנו הרבה במהלך היום, הנזק יהפוך לקבוע.
עכשיו כשהכל ברור וידוע – זה נמצא רק בידיים שלכן… הגיע הזמן להפסיק לעשן!
“פני מעשן”

בשנת 1985 הגדיר לראשונה ד”ר דאגלס מודל את המושג “פני מעשן” במילון המונחים הרפואי. זאת לאחר שסיכם את ממצאיו של מחקר רב משתתפים ומצא שהוא יכול לזהות אנשים מעשנים (כאלה שעישנו למשך 10 שנים או יותר) באמצעות מאפייני הפנים שלהם בלבד. המאפיינים המובהקים שהוא מצא בפני המעשן הפכו את מראהו למבוגר יחסית לגילו האמיתי.

פני מעשן הוגדרו כבעלי אחד או יותר מהבאים:

1. קמטים או קמטוטים (“חריצים”) בפנים, בד”כ בצדי העיניים, בלחיים, סביב לשפתיים ובלסת התחתונה
2. פנים בעלי מראה כחוש ורזה, בהם מבנה העצמות בולט. שקיעה קלה של הלחיים ומראה מצומק שלהן
3. שינויים במרקם העור. העור הופך גס, נוקשה ומחוספס, נראה אפרורי וחסר ברק, ומאבד את החיות. ישנה נטייה לכתמי פיגמנטציה על העור
4. הופעת אזורים של גודש דם, וגוון צהבהב במקום הגוון החיוני הטבעי
5. פני-מעשן הם לא סתם סימפטום של גיל מבוגר. השינויים בצבע ובאיכות של העור מצביעים באופן ברור על כך שיש כאן תהליך הקשור ברעילות. במחקרים רבים שנערכו לבדיקת השפעת העישון על העור, נמצא כי הגורם לשינויים בעור (ללא נושא הגיל, חשיפה לשמש ואלמנטים נוספים) הוא תהליכים יחודיים שקורים בגופו של המעשן.

דילוג לתוכן