להתאמה אישית אונליין ורכישה - התקשרי עכשיו! 03-9155683

מיתוסים על טיפוח העור וההבדל בין גבר לאישה

כל התחלה של שנה חדשה, באופן לא מפתיע, רבים מאיתנו מציבים לעצמם יעדים חדשים בתחום שמירה על הבריאות, טיפוח העור ואיכות חיים. לכבוד השנה האזרחית החדשה הנה כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר על טיפוח העור – שכדאי ורצוי להפריך.

מיתוס – בטוח יותר לפתח ‘שיזוף בסיסי’ לפני שיזוף מתוכנן. לא קיים שיזוף בחשיפה לקרינת שמש שהוא “בטוח”, גם כאשר מקפידים למרוח מסנני קרינה לפי הכללים. עור שזוף הוא תוצאה של חשיפה מופרזת לקרינת אולטרה סגולה, הגורמת לעור נזק עצום, החל מיובש, קמטים, כתמים ועד סרטן העור. בנוסף הקרינה מגבירה את פעילות הרדיקלים החופשיים בממברנות התאים, מה שגורם לשחרור חומרים היוצרים מצבי דלקת בעור וגם משחררים חלבונים מעכלי קולגן, מה שגורם ליצירת צלקות זעירות בשכבה העמוקה של עור בדרמיס. הצלקות הזעירות הרבות גורמות להיווצרות של צלקות גדולות יותר, ותהליך זה הוא למעשה “לידתו של קמט”.
מיתוס – הנקודות השחורות הן סתם לכלוך שנלכד בנקבוביות. לא נכון. גירוי של בלוטות שומן גורם לשינויים כמו סתימת נקבוביות וייצור מוגבר של חומצות שומן המעודדות התפתחות של דלקות. כל אלה גורמים בסופו של דבר לנקודות שחורות והתפרצות פצעונים. אחד הגורמים העיקריים לנקודות שחורות ולאקנה הוא גידול ברמת האינסולין. כאשר רמת הסוכר והאינסולין בדם שלנו עולה, אם בגלל תזונה לקויה או בגלל לחץ, הדבר גורם לגידול משמעותי ברמת החומרים המעודדים התפתחות של דלקות בגופנו, ברמת התא. ומגבירים באופן דרמטי התפתחות של תופעות דלקתיות, כמו נקודות שחורות ואקנה.
מיתוס – גברים נוטים לפתח אקנה יותר מנשים. לא נכון. יותר ויותר נשים מדווחות על התפתחות פצעונים בגילאים שלאחר גיל ההתבגרות. בין הגורמים לאקנה קורטיזול וסטרואידים אחרים המיוצרים ביותרת הכליה. אלה יכולים לשמש כאנדרוגנים ולגרות את בלוטות החלב (השומן) בעור, מה שגורם להופעה של אקנה. ההבדל בין גברים לנשים הוא שרמות גבוהות של אנדרוגנים לא משפיעות על גברים כמו שהן משפיעות על נשים. בעוד לחצים ונטייה לדלקות בהשפעת קורטיזול יכולים להשפיע על גברים, נשים סובלות גם מהקשר שבין רמות גבוהות של קורטיזול, סוכר ואינסולין לנטייה לדלקות וגם מהשפעת ההורמונים הגבריים. נשים רגישות יותר להשפעות של הורמוני יותרת הכליה, משום שרוב האנדרוגנים הנמצאים בגוף האישה מיוצרים ביותרת הכליה.
מיתוס – כל מסנני הקרינה פועלים באופן זהה לא נכון. יש שני סוגים עיקריים של מסנני קרינה: כימיים ופיזיים (הידועים גם בתור מסנני קרינה “טבעיים”). באופן כללי מסנני קרינה כימיים פחות מומלצים, שכן הם עלולים לגרום לתגובות אלרגיות ו/או לגירוי העור. כמו כן, מסנני קרינה כימיים עלולים להתחיל להתפרק בנוכחות קרינת UV, מה שיפגע ביעילותם – לכן, יש להמשיך ולמרוח אותם באופן קבוע. מומלץ לחפש תכשירי הגנה המבוססים על מסנני קרינה פיזיים בשילוב עם מסננים כימיים.
מיתוס – כדאי לבצע פילינג לעור 2-3 פעמים בשבוע. לא מומלץ לשפשף את העור עם סקראב יותר מפעם בשבוע. אין מניעה להשתמש בפילינג אנזימטי 3-2 פעמיים בשבוע, או לפי המלצת הקוסמטיקאית. מומלץ להקפיד על ניקוי יסודי שמסיר את הלכלוך המצטבר על פני העור, תאי עור מתים ושאריות איפור וחושף עור שמרגיש צעיר יותר ונראה זוהר. מומלץ לפזר את תכשיר הניקוי ישירות על ספוג טבעי קטן. כך נוצר הרבה קצף והניקוי לא פגע בעור. יש לעסות את הקצף על עור לח בתנועות סיבוביות עדינות, לשטוף היטב ולייבש את הפנים באמצעות טפיחות קלות. תכשירי קילוף כימיים, כמו סבונים עם חומצה גליקולית או חומצה סליצילית, מקלפים את העור בעדינות מבלי לגרום לו נזק, וניתן להשתמש בהם על בסיס יומי.
מיתוס – העור שלי יבש כי לא שתיתי למעשה, עור יבש הוא סימן של דלקת תת-קלינית (בלתי נראית לעין) כרונית. הפתרון האופטימלי הוא תכנית אנטי-דלקתית בשלושה שלבים: תזונה אנטי-דלקתית, תוספי מזון אנטי-דלקתיים עם נוגדי חמצון ותכשירים חיצוניים אנטי-דלקתיים עם נוגדי חמצון. כמו כן, חשוב להקפיד על אכילה מספקת של שומנים בריאים, כמו שמן דגים, שמן זית כתית או שמנים צמחיים לא רוויים. בעוד תכשירים חיצוניים יכולים לחולל נסים, חשוב ביותר לזכור את המרכיב התזונתי שיכול מחד ליצור את הבעיה ומצד שני לעזור מידית כמעט בפתרונה.

עצות למניעת יובש בעור

• התקלחו במים חמימים ולא חמים ואל תבלו זמן רב מדי במקלחת או באמבטיה • הימנעו משתיית קפה, בגלל השפעתו המשתנת התורמת להגברת אובדן נוזלים מהגוף. • הימנעו מאלכוהול המגביר את תהליך ההתייבשות • הימנעו ממאכלים עתירי סוכר ועמילן העלולים לגרום לתגובה דלקתית בגוף ולהחמיר בעיות עור רבות, מקמטים ועור יבש ועד אקנה, אקזמה, ורוזציאה. • הימנעו מתכשירי ניקוי וקילוף תוקפניים. השתמשו בתכשיר ניקוי עדין המבוסס על נוגדי חמצון. מרחו אותו בעדינות באמצעות ספוג ושטפו אותו מהעור במים חמימים. • הימנעו מעישון – כ-80 חומרים מסרטנים משתחררים ופועלים על העור בכל פעם שאתם מדליקים סגריה.

עצות לטיפול בעור יבש

• לאחר מקלחת, כשהעור עדיין רך, מרחו עליו תכשיר לחות העשיר בנוגדי חמצון. • הקפידו על שתייה מספקת. • הגדילו את הצריכה של שומנים בריאים המכילים אומגה 3. אלה נמצאים, בין היתר, בסלמון, סרדינים, או אנשובי.. לעור גמיש ורך בכל שכבותיו מומלץ ליטול כמוסות עם שמן דגים. • השתמשו בנוגדי חמצון חיצוניים כדי לטפל בדלקת, הגורם האמיתי לעור יבש. • הקפידו על תזונה אנטי-דלקתית המבוססת על חלבונים איכותיים, הרבה פירות וירקות טריים ושומנים בריאים.

ההבדלים הגנטיים בין גברים לנשים דורשים התייחסות גם בצורת טיפוח העור :

הנה כמה עצות והסברים על הקו הדק בין גברים לנשים בשמירה על מראה צעיר.
גורמים ביולוגיים הם ה’אשמים האמיתיים’ בהבדלים בין הגברים לנשים. השונות מתחילה כבר בשכבות העמוקות של העור, בשכבת השומן התת-עורי והדרמיס. אצל הגברים העור עבה יותר בגלל ההורמון הגברי, הטסטוסטרון. אצל הנשים העור הדק, נוטה להיות גם יבש יותר בגלל מספר קטן יותר של בלוטות החלב ויכולת התנדפות גבוהה יותר של לחות טבעית דרך העור הדק. למרבה הצער, ככל שאנחנו מזדקנים ההבדלים בעור בין הגברים לנשים הופכים לבולטים יותר. בגיל העמידה גברים מאבדים טסטוסטרון ונשים מאבדות אסטרוגן, מה שהופך את העור לדק ופגיע יותר אצל שני המינים. עם זאת, אצל הנשים הירידה בפעילות ההורמונלית משפיעה יותר על המראה החיצוני של העור – העור הופך דק ושברירי יותר, הוא מאבד מהאלסטיות שלו בקצב מהיר יותר, כתמי גיל נראים כהים יותר ומתחילה תופעת שיעור יתר בגלל אובדן ההורמונים הנשיים. בתקופה זו נפגמת גם יעילות המחסום העורי הטבעי נגד גירוי של אלרגנים וחיידקים, מה שגורם לתופעת אדמומיות מתמשכת וחוסר נוחות בעור. במקרים רבים מתפתחת גם דלקות עור (דרמטיטיס) המונעות מהעור להתפקד כראוי ומזרזות את תהליכי ההזדקנות. עצה לנשים: הזנת העור בלחות מגיל צעיר תמנע חלק מהנזקים הנגרמים עם הגיל. כאשר רמת הלחות בעור תקינה נוצרים פחות קמטוטים שעם הגיל הופכים לקמטים עמוקים. נשים חייבות בנוסף להקפיד על הסרה מלאה של חומרי איפור הסותמים את נקבוביות העור ומונעים ספיגה יעילה של מוצרי הטיפוח. עצה לגברים: גברים הנוטים לשומניות יתר בעור, צריכים לשלב בשגרה היומית שימוש במוצרי טיפוח המכילים חומצות אלפא-הידרוקסיות וחומצות סליציליות כדי למנוע הצטברות שומן בנקבוביות. גם הם, כמו נשים ובמיוחד לאחר הגילוח, צריכים להזין את העור בלחות באופן קבוע.

התאווה למתוק מחקרים מעידים על כך שנשים נוטות להעדיף פחמימות על פני חלבונים בגלל האופי הייחודי של הפעילות הכימית במוחן. אצל נשים הרמות הטבעיות של סרוטונין (מוליך עצבי) נמוכות יותר לעומת גברים. בתקופת המחזור רמת הסרוטונין נמוכה אף יותר. כאשר הרמה יורדת אל מתחת ל”טווח הנוחות” נוצר ה’חשק למתוק’ המוביל לצריכה מוגברת של סוכרים ופחממות. רמה גבוהה של סוכרים יוצרת מצבים דלקתיים המובילים להתפרצות דלקתיות ואף פצעונים. הגברת צריכת הדגנים והחלבונים היומית אמורה למתן את התאווה למתוק. עצה: לאישה הממוצעת מומלץ לצרוך 60-80 גרם חלבון ביום. לגברים מומלץ לצרוך 80-90 גרם חלבון ביום.

גילוח יומי אין ספור תשבוחות מורעפות על פעולת הגילוח היומית המבצעת מעין פילינג לעור. לצד ההסרה היומית של התאים המתים פעולת הגילוח עלולה ליצור תופעות נוספות של גירויים, אדמומיות ויובש מוגבר. עצה: הכנת העור לפני הגילוח על ידי שימוש בסבון גרגירים, שימוש בסכין חדה ונקיה והזנת העור בלחות מיד בתום הגילוח יעזרו לצמצם את החיכוך על פני העור, יפחיתו צמיחה פנימית וימנעו חלק ניכר מהגירויים.

הורמונים ואקנה הוכח כי סטרס מעודד הופעת אקנה בגיל מבוגר. שני המינים, גברים ונשים סובלים באותה מידה מסטרס, אבל ההשפעה על העור גבוהה יותר אצל נשים בגלל השילוב עם התנודות ברמת ההורמונים. כאשר רמות הסוכר והאינסולין בדם שלנו עולות, מתרחשת אצלנו עלייה משמעותית ברמות החומרים הפרו-דלקתיים ברמת התא. זה גורם להחמרה דרמטית במחלות דלקתיות, כמו אקנה. קורטיזול וסטרואידים אחרים שמיוצרים ביותרת הכליה יכולים לשמש כאנדרוגנים ולגרות את בלוטות החלב (השומן) בעור, מה שגורם להתפרצויות של אקנה. אמנם גם גברים סובלים מלחץ, מפעילות פרו-דלקתית ושחרור קורטיזול, אך נשים סובלות הן משחרור קורטיזול והן מחוסר איזון ברמות הסוכר והאינסולין, כמו גם מהשפעת הורמונים גבריים. רמות גבוהות של אנדרוגנים לא משפיעות על גברים באותו האופן שהן משפיעות על נשים. נשים פגיעות יותר להשפעה של הורמונים של יותרת הכליה, משום שאצל הנשים רוב האנדרוגנים מסונתזים ביותרת הכליה. גירוי בלוטות החלב גורם לשינויים בעור, כמו סתימת הנקבוביות והפרשה מוגברת של חומצות שומן פרו-דלקתיות. חומצות השומן הפרו-דלקתיות גורמות לשחרור של מוליכים כימיים המכונים ציטוקינים, וכל זה מבעיר את אש הדלקת. גברים עם רמות גבוהות יותר של אנדרוגנים לא סובלים מהשפעות שליליות של האנדרוגנים באותה המידה כמו נשים.

עצות למניעת התפרצות אקנה על רקע הורמונלי

• הקפידו לישון מספיק • השתדלו לצמצם את הלחצים בחייכם • אל תשתו קפה. קפה מכיל חומצות אורגניות רבות שמשפיעות על רמות הסוכר והקורטיזול בדם שלנו. נזקי הקפה אינם קשורים ספציפית לקפאין, שכן אם תשתו ספל קפה נטול קפאין ב-8 בבוקר, וב-10 בערב עדיין תהיה אצלכם רמת קורטיזול משמעותית בדם – כמו אחרי שתיית ספל קפה רגיל • פנו זמן למדיטציה, פעילות ספורטיבית או טיול בחיק הטבע. הוכח כי אצל אנשים שעושים זאת רמות הקורטיזול בדם נמוכות יותר באופן משמעותי. בין היתרונות בטווח הארוך ניתן להזכיר שמירה על עור נקי, מערכת חיסון בריאה ומניעת מחלות הקשורות לגיל, כמו סוכרת, סרטן או מחלות לב וכלי דם • שקלו ללמוד כמה תרגילי יוגה פשוטים. שתו תה ירוק במקום קפה • ודאו שהתפריט שלכם מכיל מספיק חומצות שומן חיוניות, שכן חומצות שומן חיוניות עשויות להוריד את רמות הקורטיזול בדם • השתמשו בשמנים המכילים חומצות שומן חיוניות, כמו שמן בוראג’ ושמן נר הלילה שעשירים בחומצה לינולאית. אצל אנשים הסובלים מאקנה רמות החומצה הלינולאית בחלב העור נמוכות יותר, כשהן יורדות ככל שהאקנה מתפשט.

דילוג לתוכן