להתאמה אישית אונליין ורכישה - התקשרי עכשיו! 03-9155683

נזקי השמש לעור

חשיפה רבה לקרני השמש גורמת לנזק בלתי הפיך לעור, כשהסכנה הגדולה היא התפתחות סרטן העור. הגנה מחשיפת לשמש, היא השמירה הטובה ביותר על העור.

חשיפה ממושכת לשמש גורמת לפגמים על העור. לפני הכל, חשוב לדעת שכלל השיזוף אינו מומלץ, שכן העור השזוף מראה שהשמש כבר גרמה לו נזק. חשוב לדעת כי בהירי עור אומנם חשופים לנזקים של השמש יותר מכהי עור, אך גם עור בגוון כהה אינו מונע מקרני השמש לחדור אליו ולגרום לנזק. כדי להבין לעומק את השפעת קרני השמש, הנה כמה עובדות שחשוב לדעת.

קרני השמש נחלקות לשלוש קבוצות :

1. UVC – אינן חודרות כלל את שכבת האוזון

2. UVB – קרניים אלה נבלעות בחלקן בשכבת האוזון. הן גורמות לנזק מצטבר ולפיגמנטציה בלתי ישירה, אינטנסיבית ולטווח ארוך, דבר העלול לגרום לכוויות, להזדקנות העור ולמחלות ממאירות

3. UVA – אלה הקרניים ההרסניות ביותר שנבלעות רק במידה קטנה. הן גורמות לשיזוף מהיר וישיר על העור, ובעקבות כך העור מתכהה ומלנין חדש נוצר במהירות, דבר הגורם לפיגמנטציה ומשפיע על הזדקנות העור.

נזקי השמש על העור כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש:

1. דיכוי המערכת החיסונית של העור. קרינת השמש פוגעת בתאי מערכת החיסון הקיימים בעור וב-DNA. כתוצאה מכך יכולת ההגנה של העור מפני זיהומים ותגובות אלרגיות נחלשת. היכולת להתחלק ולבנות תאים בריאים משתבשת ומתחיל ייצור תאים פגומים, ועמם הסיכון לחלות בסרטן העור.

2. מלבד הזדקנות העור, חשיפה מצטברת או כרונית לשמש עלולה גם לפגוע ברשתית העין ולגרום במשך השנים נזקים לאיכות הראיה שלנו.

3. כתמים על העור כתוצאה מחשיפה לשמש (פיגמנטציה), מעידים על נזק מצטבר של חשיפה לשמש.

4. כוויות על העור – גורמות נזק מידי עקב חשיפה ממושכת לשמש. הנזק מתבטא בהופעת סימני דלקת על העור: אודם, חום ונפיחות.

5. פריחות ואלרגיות. חלק מהתפרחות והאלרגיות עלולות להיגרם כתוצאה מחשיפה לשמש.

6. הזדקנות מוקדמת של העור.

7. סרטן עור. חשיפה לשמש מהווה גורם סיכון ראשון במעלה להיווצרותם של סוגי סרטן עור שונים, ובראשם מלנומה – סרטן עור קטלני במיוחד.

8. הקרינה האולטרה-סגולה של השמש היא האויב מספר אחד של העור. השפעת הקרניים של השמש מצטברת, וניכרת בעיקר בפנים, בצוואר ובכפות הידיים, שהם האזורים שנמצאים לרוב ללא כיסוי והגנה מפניה.

9. ההשפעה המזיקה של השמש ניכרת בשכבות עור רבות. בדרמיס היא פוגעת במבנה שרשרת הקולגן וכתוצאה מכך היא מזיקה לאלסטיות העור. היא פוגעת בכלי הדם וגורמת להם להיות שבירים, דבר המגביר את תופעת הקופרוז (נימי דם בולטים). באפידרמיס היא גורמת להתעבות לא שווה: שינוי במרקם ובמגע העור ולכתמי פיגמנטציה. כמו כן קרינת השמש פוגעת בהתנגדות העור, וביכולתו להוות מחסום בפני מעבר המים ושמירה על לחות מאוזנת, דבר הגורם להתייבשות העור.

הידעת?
רוב הנזקים מקרני השמש לעור הפנים שלנו אינם נגרמים משיזוף בים או בבריכה, אלא דווקא מנזק מצטבר של חשיפה ממושכת לשמש בחיי היומיום שלנו. לכן מומלץ להקפיד כל בוקר לפני יציאה למרוח מקדם הגנה על העור בכל עונות השנה.

דילוג לתוכן