להתאמה אישית אונליין ורכישה - התקשרי עכשיו! 03-9155683

רמת הלחות בעור

רמת הלחות בעור תלוייה בשיווי המשקל בין מים שמקורם במזון לבין התאיידות מים דרך השטח העליון של פני העור. כאשר אספקת מים המגיעה ממחזור הדם מחליפה את כמות המים שהתאדתה החוצה – העור שומר על לחות תקינה. כאשר איבוד המים דרך האפידרמיס (החוצה) מוגבר, שיווי המשקל מופר והעור סובל מיובש.

כך העור שומר על רמת המים

חלק מן המים מצויים בדרמיס, שם הם קשורים בחוזקה למולקולות GAG – (גלוקוז-אמינו-גלוקאן). למולקולות האלו יש תכונות הידרופיליות חזקות (יכולת התחברות למים) ויחד עם מולקולות האלסטין והקולגן, הן מרכיבות את החומר המגן על התאים ויוצרות את רקמת התמיכה של העור.

ברמת האפידרמיס, מים נאגרים בתאי השכבה הקרנית של העור באמצעות ה- NMF (מרכיב הלחות הטבעי). ה-NMF מורכב ממולקולות הידרופיליות ובעיקר סוכרים, מלחים מינרלים ו- 40% חומצות אמינו חופשיות. בחלק החיצוני יותר המים נקשרים למרכיבים המיימים של הקרום ההידרופילי המכסה את השכבה הקרנית.

לחות ממקור חיצוני

מצב הלחות של העור תלוי גם ביכולת קשירת מים מהאוויר אל השכבה הקרנית, או בהזנה עם מוצרי טיפוח.

ה- NMF שנמצא בסיבי הקרטין של תאי השכבה הקרנית, לוכד ומקבע את המים “החיצוניים” שנמצאים בלחות שבאוויר או במוצרי טיפוח לעור.

שכבה קרנית בריאה מהווה גורם חשוב בשמירה על לחות העור, וכל פגיעה בה מורידה את היכולת לשמר לחות חיצונית או למנוע התאיידות הלחות הפנימית.

הגורמים לעור יבש

1. פגיעה בשלמות השכבה הקרנית

השכבה הקרנית בנויה מתאים שביניהם חומר בין-תאי דמוי מלט. “מלט” זה מורכב ממספר סוגי שמנים (ליפידים) המאורגנים במבנה דו-שכבתי קבוע. המלט אחראי במידה רבה לכך שהשכבה הקרנית הינה שכבה בלתי חדירה. במקרה של פגיעה בשלמותו נהרס המבנה הבלתי חדיר והמים מתאיידים דרך האפידרמיס לאוויר. איבוד לחות מוגבר גורם ליובש בעור והפגיעה בשכבה הקרנית תורמת למראה המחוספס האופייני לעור יבש.

2. פגיעה במנגנון שמירת הלחות

השכבה הקרנית מסוגלת לקשור מים בכמות המגיעה עד פי 9 ממשקלה. יכולת זו מושגת בעיקר באמצעות ה- NMF. כאשר קרום התאים נפגע על ידי גורם מכאני (שפשוף) או כימי (ניקוי), מרכיבי ה- NMF דולפים מן התאים, וכך פוחתת יכולת אגירת המים שלהם. זו הסיבה שניקוי העור כל יום בסבון חזק אינו מומלץ.

3. פרצות במחסום ההידרופילי

המחסום ההידרופילי הוא קרום טבעי אטום המכסה את האפידרמיס כולו ומפחית את אידוי המים מפני שטח העור. שכבה זו מורכבת מפאזה מימית ומפאזה שומנית המכילה שומנים המופרשים מתאי האפידרמיס. פעולתו של המחסום ההידרופילי לא נחקרה באופן מעמיק, אך קרוב לוודאי כי הקרום מפחית את אידוי המים משטח פני העור ותורם למניעת התפתחות חיידקים גורמי מחלות.

דילוג לתוכן